21. ZŠ
Plzeň

Školní poradenské pracoviště / Školní logoped

Logopedie ve školním roce 2015/2016

V měsíci září bude na naší škole probíhat orientační vyšetření výslovnosti u všech žáků prvních tříd. Tato aktivita je organizována v malých skupinách během vyučování. S výsledky budou seznámeny třídní učitelky. Pokud bude u žáka zjištěna vadná výslovnost některé hlásky nebo jiný problém, budou o tom informováni i rodiče těchto žáků.

Během září bude na škole zahájena i ambulantní nápravná péče. Tato péče je pro přihlášené žáky bezplatná. Probíhá jednou týdně v délce 25 až 30 minut. Kapacita pro přihlášení do těchto lekcí je značně omezena. Poskytuje ji jen logopedická asistentka PaedDr. Jaroslava Panská v odpoledních hodinách po vyučování ve své třídě. Přednostně jsou zařazováni žáci, kteří v nápravné péči pokračují již od uplynulého školního roku. Noví zájemci o tuto péči se mohou přihlásit v průběhu konzultačních hodin této učitelky – v úterý od 14.00 do 15.30 hodin v čísle učebny 204.

Jakým způsobem probíhá nápravná lekce?

Každá lekce má několik částí:

  • Dechová a hlasová cvičení
  • Cvičení na rozvíjení pohyblivosti řečových orgánů
  • Praktická nápravná cvičení

Na lekci chodí žák sám nebo v doprovodu rodiče. Pokud chodí do školní družiny, vyzvedne si jej a zase jej odvede zpět logopedická asistentka. Pokud během lekce jdou ostatní žáci na oběd, odvede po ukončení lekce žáka na oběd také logopedická asistentka a zároveň zajistí dozor nad ním.

Jakým způsobem pracovat se žákem doma?

Žák, který navštěvuje nápravné lekce, si z každé lekce odnáší písemně zadaná cvičení na týden. Pro tento účel nosí žák malý sešit A5. Tato cvičení je třeba procvičovat za dohledu dospělého každý den – nejlépe několikrát denně po krátkých časových úsecích. Pokud je některý pokyn dospělému nejasný, je možné kontaktovat logopedickou asistentku telefonicky, emailem nebo osobně v konzultačních hodinách.

Pomůcky, které používáme při nápravných lekcích:

  • Zrcadlo
  • Logopedická pexesa
  • Karty se cviky na rozvíjení pohyblivosti řečových orgánů

Přehled odborné literatury využívané při nápravných lekcích:

  • Logopedický slovník - Josef Dvořák, Logopedické centrum 2001
  • Kapitoly z logopedie – Jiřina Klenková, Paido 2000
  • Logopedie v praxi – Josef Štěpán, Petr Petráš, Septima 1995
  • Logopedická prevence – Dana Kutálková, Portál 1996
  • Logopedická cvičení – Ivana Novotná, C Press 2007
  • Rozumíš mi - Ivana Fialová a kol., Blug
  • Logopedie – Ludmila Strejčková, Fragment 2009
  • Hravá logopedie – Ivana Novotná, Edika 2012
  • Logopedie – Josef Štěpán, Rubico 2014
  • Náměty pro logopedickou prevenci - Jarmila Krejčíková, Zuzana Kaprová, Fortuna 2000
  • Obrázková škola řeči - František Kábele, Bohdana Pávková, SPN 1996
  • Šimonovy pracovní listy 6 a 7- Věra Charvátová-Kopicová, Šárka Boháčová, Portál 2011
  • Šimonovy pracovní listy 10 – Markéta Mlčochová, Portál 2011
  • Jak pes logoped učil děti mluvit –Ivana Novotná, C Press 2009
  • Já mám v krabici cukr a krupici – Ilona Eichlerová, Jana Havlíčková, Portál 2009
  • Žežicha se nežíká – Ester Stará, Fragment 2007
  • Řehoři řekni Ř – Bohdana Pávková, C Press, 2009
  • Logopedické říkanky – Zdeněk Krejbich, Pedagogické centrum 1995

Kalendář

<<  Srpen 2017  >>

PoÚtStČtSoNe
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Jídelníček

Žádný jídelníček.

Jsme zapojeni do projektu Příběhy bezpráví

Příběhy bezpráví

 

© 2007 - 2017 - 21. ZŠ Plzeň, design FoXprofi.com

Mapa stránek